Nieuwsbericht

5 tips over hoe jij gezond en veilig het nieuwe jaar ingaat

Het is weer december en het nieuwe jaar staat voor de deur. Heb jij al goede voornemens voor 2022? Ga gezond en veilig het nieuwe jaar in en wees klaar voor de toekomst. Zowel jouw mentale als jouw fysieke gezondheid is hierbij ontzettend belangrijk. Voorkom ongevallen, wees je altijd bewust van de (verborgen) gevaren. Door jouw rug gaan of jouw hand die bekneld raakt: dit zijn voorbeelden fysieke gevaren. Maar wees ook waakzaam voor mentale problemen. Zit je bijvoorbeeld niet lekker in je vel? Maak dit dan bespreekbaar. 

Veiligheid op de werkvloer staat op de eerste plek. Wij geven je in dit nieuwsbericht graag een aantal tips om hier bewust mee aan de slag te gaan. Lees dus snel verder.

Tip 1. Blijf uit de Line of Fire

Veilig werken begint met oog hebben voor jouw omgeving en gevaren die daar aanwezig (kunnen) zijn. Een plaats op jouw werkplek die gevaar kan opleveren wanneer iets gaat bewegen, vallen of vrijkomen, noemen we Line of Fire gevarenzone. Wanneer je ziet dat iets gaat bewegen, dan moet je hier niet met jouw handen, voeten, vingers, tenen of andere lichaamsdelen tussenkomen. Ben je daar wel, dan weet je vrij zeker dat je iets zult knellen of ander (ernstige) verwondingen zult oplopen. 

Wees je dus bewust van de Line of Fire. Het klinkt simpel, maar dat is het niet altijd! Gevarenzones zijn niet altijd duidelijk en soms komt beweging onverwacht. Kennis en ervaring zijn dan een goede basis om in te kunnen schatten waar en wanneer iets fout kan gaan. Daarnaast zie je vaak de gevaren voor een ander eerder dan die voor jezelf. Help daarom elkaar om elkaar te wijzen op gevaren en het innemen van een veilige werkpositie.

Tip 2. Wees je bewust van verborgen energie

Weet jij wat verborgen energie is? Wanneer je een systeem, leiding, slang, riool-, water- of gasleiding opent kun je aan de buitenkant niet zien of er druk op staat of product uit kan stromen. Dit noemen we verborgen energie. Verborgen energie kan leiden tot gevaarlijke situaties. Daarom moet ieder systeem zo geopend worden dat je niet geraakt kunt worden door energie die onverwacht of onbedoeld vrijkomt. Neem dus een werkhouding aan waarbij energie die vrijkomt van je afgaat en niet naar je toe. Neem hierbij altijd het zekere voor het onzekere. 

Tip 3. Til zware objecten zo goed mogelijk

Rug, nek en ledematen kunnen overbelast worden door het uitvoeren van steeds dezelfde bewegingen. Tillen is een grote boosdoener van overbelasting en dit kan zelfs leiden tot arbeidsongeschiktheid. Door op een verkeerde manier te tillen kunnen namelijk aandoeningen aan de spieren ontstaan. Denk daarom vooraf na hoe je een voorwerp het beste kunt tillen. 

Je hebt de minste belasting wanneer je jouw rug recht houdt en de massa die je tilt zich boven jouw rug bevindt. Echter, in de praktijk moeten veel voorwerpen vóór het lichaam worden opgetild en worden gedragen. Let hierbij op de volgende dingen:

  • Til altijd zoveel mogelijk met de spierkracht uit jouw (boven)benen;
  • Zijn er tilhulpmiddelen beschikbaar of kan een collega helpen bij zware en moeilijk hanteerbare voorwerpen;
  • Til rustig;
  • Til met twee handen voor het lichaam;
  • Gebruik eventueel handvaten;
  • Zorg dat de ondergrond waar je op staat vlak en stevig is.

Tip 4. Signaleer problemen met alcohol

Mensen die veel alcohol drinken zitten vaak niet lekker in hun vel en willen hun probleem vaak zelf niet onder ogen zien. Meestal zien ze dit pas in wanneer het echt te laat is, bijvoorbeeld wanneer ze hun werk kwijtraken omdat ze niet goed meer kunnen functioneren. 

Wanneer je een probleemdrinker herkent, maak dit dan bespreekbaar met hem of haar en/of  met een leidinggevende. In het geval je nergens terecht kunt met jouw vermoedens, dan kan je ook contact opnemen met een vertrouwenspersoon binnen jouw organisatie. Het melden van dergelijke vermoedens is dus absoluut geen “matennaaierij”, je helpt juist een collega en grijpt in voordat er (ernstige) ongelukken gebeuren. 

Signalen waaraan je alcoholproblemen kan herkennen: 

  • Ruiken naar alcohol (vaak ’s morgens);
  • Onzekere tred;
  • Vaker, kortdurend ziek (vooral op maandagochtend);
  • Vaak te laat;
  • Verlies aan concentratievermogen.

Tip 5. Herken drugsgebruik

De vorige tip geldt natuurlijk ook voor het gebruik van (hard)drugs. Bij drugs is het echter wel het geval dat het vaak moeilijker is om een gebruiker te herkennen, de symptomen lopen namelijk nogal uiteen. De symptomen worden vaak bepaald door de soort drugs die iemand gebruikt. Symptomen kunnen zijn:

  • Verwaarlozing (uiterlijk, persoonlijke verzorging);
  • Veel krabben, jeuk (bij heroïne en cokegebruik);
  • Slechte eetlust (bij speed en coke);
  • Vernauwde pupillen (bij heroïne) en verwijde pupillen (coke en speed);
  • Suf, slaperig, loom (hasj en heroïne);
  • Loopneus of doorlopend verkouden (bij snuiven van drugs).

Verder wordt het gedrag getypeerd door sterke stemmingswisselingen, waarbij iemand vaak overdreven vrolijk of overdreven depressief is.

Realiseer je dat het ernstige gevolgen kan hebben wanneer je onder invloed van alcohol of drugs jouw werk doet. Het kan namelijk nare gevolgen hebben die invloed op jou hebben, maar ook op collega’s. Bedenk: Alcohol en drugs passen niet in een gezonde en veilige werkplek. 

Extra tip: Bespreek gevaren, incidenten en situaties waarin je te maken hebt gekregen met gevaren en leer van elkaar om bewustwording te vergroten en incidenten te voorkomen.